
Foto: JANUS_ORLOV/Mostphotso.com
Navigera mot en hållbar skärgård – tillgänglighet, transporter och infrastruktur i Sveriges unika landsbygdsmiljöer
Navigera mot en hållbar skärgård är ett projekt som syftar till att förbättra tillgänglighet och infrastruktur i Sveriges kust- och skärgårdsområden. Projektet fokuserar på hållbara transporter och lokal policy för att skapa levande landsbygder och uppnå globala hållbarhetsmål.
Sveriges geografi präglas till stor del av kust och skärgård, och är det land i världen som sägs ha flest öar, drygt 221 000. I många av Sveriges kust och skärgårdsområden har befolkningsutvecklingen varit negativ under många år, medan efterfrågan på fritidshus har ökat. Befolkningen har en jämförelsevis hög medelålder som innebär ett ökat behov av omsorg och skapar utmaningar om hur dagens verksamheter, såsom fiske, turism, djurhållning och skogsbruk på öarna ska överleva i framtiden.
Det finns i viss mån ett speciellt kollektivtrafikutbud i form av bilfärjor, postbåtar och passagerarbåtar som också skapar specifika förutsättningar för hur människor kan transportera sig. Samtidigt är naturmiljöerna ofta en resurs som lockar till sig besökare. Att bo på landsbygden i Sverige innebär oftast långa resor och beroende av bil, då kollektivtrafikutbudet är begränsat. Det skapar i sin tur en ond cirkel då bilberoendet minskar efterfrågan på kollektivtrafik vilket gör det svårt att bedriva en stabil kollektivtrafikservice för exempelvis besökare, barn och gamla som inte har tillgång till bil eller vill resa mer hållbart. Tillgänglighet till öar utan landförbindelse har inte varit föremål för forskning i samma utsträckning som för väg och spårtransporter, trots att Sverige och de nordiska länderna präglas av öar och långa kustlinjer.
Syfte och mål
Syftet med projektet är att få kunskap om hur tillgänglighet, hållbara transporter och infrastruktur beaktas och inkluderas i lokal policy och praktik, för att Sveriges kust- och skärgårdsområden ska utvecklas till levande, hållbara landsbygder.
Två samhällsutmaningar ligger till grund för studien. Det ena handlar om tillgänglighet på landsbygd och utmaningen med att planera för kust och skärgård som har en fluktuation i befolkning över året, vilket innebär en ojämn användning och belastning av vägar, broar, service och kollektivtrafik. Den andra utmaningen handlar om framtidens krav på fossilfrihet och transporternas belastning på natur och djurliv, på land och i vatten.
Genomförande
Forskarna kommer att genomföra intervjuer med olika aktörer, från politiker och tjänstepersoner till boende, företagare och besökare. Intervjuerna kommer ligga till grund för en enkätstudie riktad till ett urval av Sveriges befolkning i kust- och skärgårdsområden. Med enkäten hoppas forskarna få kunskap om förutsättningar att bo i kust och skärgård, med fokus på transport och infrastruktur, från medborgares perspektiv.
Förväntade resultat
Projektet förväntas visa på ansvarsförhållanden mellan olika policyaktörer, styrkor och brister i samverkan och ansvar, och därmed potentialen att uppnå transportpolitiska mål och globala hållbarhetsmål. Resultaten ska kunna tillämpas i områden med liknande förutsättningar, samt bidra med kunskap som kan användas som vägledning i framtida planering av infrastruktur och samhällsservice inom olika offentliga och privata sektorer. Till projektet knyts en rådgivargrupp som består utav representanter från olika myndigheter, offentliga verksamheter och andra forskare.
Se också förstudien: Navigera mot en hållbar skärgård – en omvärldsanalys kring Sveriges unika landsbygdsmiljöer
Kort om projektet
Titel: Navigera mot en hållbar skärgård – tillgänglighet, transporter och infrastruktur i Sveriges unika landsbygdsmiljöer
Projekttid: 2024-12-01 till 2026-10-31
Parter: VTI
Finansiär: Trafikverket
Budget: 1,4 miljoner kronor