A-traktorers miljöpåverkan
Eftersom det saknas lagar som reglerar utsläppen från A-traktorer finns det idag väldigt lite kunskap om hur stora utsläppen är. I ett forskningsprojekt finansierat av Trafikverket kommer VTI och IVL Svenska Miljöinstitutet att öka kunskapen om detta genom avgasmätningar och kontroller vid fordonsbesiktningen.
Antalet A-traktorer har ökat kraftigt de senaste åren. År 2019 fanns det cirka 25 000 sådana fordon i Sverige, och 2023 hade antalet ökat till cirka 56 000. Denna ökning beror troligen på en lagändring 2020 som gjorde det enklare att konvertera fordon till A-traktorer.
Utsläppskraven för personbilar har skärpts kontinuerligt sedan 1970-talet. Moderna bilar har betydligt lägre utsläppsnivåer än de som tillverkades för bara tio år sedan. För A-traktorer, som är unika för Sverige, finns idag inga krav som reglerar utsläppsnivåerna.
Det är lagligt att ta bort avgasreningsutrustning som katalysator och partikelfilter från A-traktorer. Även om denna utrustning får sitta kvar efter konverteringen, fungerar den ofta inte på grund av den låga maxhastigheten på 30 km/h. Därför tas partikelfiltret ofta bort eller inaktiveras när dieseldrivna bilar konverteras till A-traktorer. Eftersom det inte finns några lagstadgade utsläppskrav, görs inga besiktningskontroller av utsläppen, och det finns väldigt lite information om hur mycket A-traktorer faktiskt släpper ut.
Syfte
Huvudsyftet med studien är att få en uppfattning om hur stora avgasutsläpp är från A-traktorer som konverterats från personbilar, jämfört med utsläpp från motsvarande personbil. Vidare studeras hur vanligt det är att utrustning som användes för avgasrening i ursprungsfordonet monteras bort eller inaktiveras vid konverteringen till A-traktor.
Genomförande
I projektet genomför vi mätningar av avgashalter (partiklar, kväveoxider och kolmonoxid) på ett urval av A-traktorer, och eventuellt även mätningar av hur halterna ändras när olika typer av avgasrening inaktiveras. I samarbete med Bilprovningen och Opus bilprovning, på ett antal besiktningsstationer, kommr vi att utföra utökade kontroller på de A-traktorer som kommer in för besiktning. Kontrollerna syftar till att samla in statistik kopplad till fordonens avgasrening.
Förväntade resultat
Projektets mål är att öka kunskapen om A-traktorers avgasutsläpp och vara till nytta till exempel när eventuella nya regler för A-traktorer tas fram i framtiden. Resultaten kommer även att vara till nytta för Trafikverket då vägtrafikens utsläpp tas fram inför Sveriges årliga utsläppsrapportering till EU och FN.
Kort om projektet
Titel: A-traktorers miljöpåverkan
Projekttid: 2024-09-01 till 2026-09-01
Parter: Projektet leds av VTI och drivs i samarbete med IVL Svenska Miljöinstitutet. Projektet genomförs även i samarbete med Bilprovningen och Opus Bilprovning.
Finansiär: Trafikverket
Budget: 1,7 mkr