Så blir cyklingen trygg
och säker på landsbygden

Testdeltagarna fick prova olika scenarier på VTI:s cykelsimulator. Här testar forskaren Lennart Ochel upplägget. Vid datorn forskningsingenjör Linus Hilding. Foto: Katja Kircher
Mer cykling på landsbygd är också en del för att uppnå målet om ökad och säker cykling. Enskilt viktigaste faktorn för att cyklisterna ska känna sig bekväma med situationen handlar om omkörning med motorfordon. Där behövs mer kunskap och tydligare regler enligt en ny forskningsrapport från VTI.
– Forskningen om vad som ska leda till mer cykling har hittills varit mer inriktad på urbana miljöer. För att uppnå målet i hela landet krävs även insatser på landsbygden, säger forskningsledare Katja Kircher som har lett projektet Cykellycka utan luckor – trygg och barriärfri cykling på landsväg.
Enligt svensk lagstiftning ska omkörningar ske med ett betryggande avstånd, men en definition för vad det innebär saknas. Studien har undersökt vilka faktorer som avgör att omkörningar med motorfordon känns betryggande för cyklisterna. För att reda ut detta bjöd forskarna in tre olika grupper av cyklister, de som tränar, de som pendlar och de som i dag inte cyklar på landsväg men på andra ställen.
Testdeltagarna fick cykla med VR-headset i VTI:s cykelsimulator på olika typer av asfaltvägar - allt från smal landsväg till 2+1-väg. Deltagarna cyklade på de simulerade vägtyperna samtidigt som en virtuell personbil körde om med ett avstånd på 1,5 meter, på den smalaste vägen var avståndet 1 meter. Deltagarna fick dels uppskatta sidoavståndet till bilen i omkörningsögonblicket, dels ange hur trygga de kände sig. Sedan upprepades testen med justeringar av avståndet och andra faktorer tills de flesta testdeltagarna kände sig bekväma med situationen.
Samma tester skedde med en virtuell lastbil. För att en omkörning skulle uppfattas som betryggande krävdes ett sidoavstånd på 2,5 till 3 meter eller ett helt filbyte, i vissa fall i kombination med en hastighetssänkning.
– Slutsatsen är att det behövs tydligare regler som fastställer vad ett betryggande avstånd är. För att alla cyklister ska känna sig säkra och trygga ska fordonsföraren genomföra ett filbyte och sakta ned. Det behöver kommuniceras tydligt hur alla trafikanters trygghet ska säkerställas.
En sådan trafiksituation skulle möjliggöra för fler att välja cykeln även på landsbygd. Detta är önskvärt och nödvändigt av många anledningar, inte minst på grund av klimatfrågan, folkhälsan och sociala rättvisan.
– Vår forskning förtydligar begreppet ”betryggande” i samband med omkörningar, så att det till exempel går att använda i juridiska sammanhang och implementera i algoritmer för självkörande fordon, menar Katja Kircher. Det är viktigt att vi säkerställer att alla typer av trafikanter kan röra sig fritt och tryggt på vägarna.
Medförfattare till studien är Magdalena Lindman på If Skadeförsäkring AB, Job van Eldijk på Ramboll Sweden AB och Johan Weman på Poc Sweden AB. Vinnova är finansiär.
Fotnot: Artikeln har tidigare publicerats i VTI aktuellt 4-2024
Du vet väl att du kan prenumerera på VTI:s nyheter?
- Nyhetsbrev: skickas ut med e-post sex gånger per år.
- VTI aktuellt: kundtidning som ges ut fyra gånger per år. Få den kostnadsfritt hem i brevlådan eller digitalt med e-post.