Fjärrstyrda tåg testades på Sveriges äldsta smalspår

Tomas Rosberg.

Nu kör vi. Projektledaren och VTI-forskaren Tomas Rosberg strax innan fältförsöken i Vadstena drog igång. Foto: Mikael Sönne

Framtidens tåg på en 150 år gammal järnväg. En forskningsplattform tillverkad av studenter på Linköpings universitet. Ett internationellt samarbete med en rad parter som leds av VTI. Ja, forskningsprojektet Future Remote train är faktiskt allt på en och samma gång.

Framtidens tåg, hur ser de ut? Blir det strömlinjeformade skapelser som är helt autonoma utan någon mänsklig medverkan när de körs? Ja, antagligen på riktigt lång sikt. Men på vägen dit – kanske inom 15-20 år – är det betydligt mer troligt med fjärrstyrda tåg. Det innebär tåg som styrs på distans av en operatör som använder det publika telenätet med 4G och 5G.

Möjligheten till distansstyrning kan också vara en viktig backup om de självkörande tågen av någon anledning skulle förlora sin autonoma förmåga.

– Fjärrstyrning är alltså både ett mellansteg mot full autonomi och ett reservsystem i händelse av autonoma tågfel, säger projektledaren Tomas Rosberg som beskriver Remote train-projektet som ett av de roligaste han arbetat med.

– Det är väldigt många människor som är inblandade, i olika roller och från olika håll. Det tycker jag är väldigt skoj. Sen gillar jag järnväg också. Det är ett miljövänligt sätt att resa och vi behöver satsa på järnvägen i Sverige.

Under försöken i Vadstena, där Museiföreningen Wadstena Fogelsta järnväg lånade ut det 150 år gamla smalspåret, testades framför allt två saker: dels uppkopplingen till kontrollcentralen på VTI i Linköping, dels passage i plankorsningar. Projektet pågår i två år till och längre fram kommer ytterligare tester genomföras både i Norge och vid Trafikverkets anläggning utanför Västerås.

Tåget som används i försöken har tillverkats av studenter vid LiU:s civilingenjörsutbildning. Under tre terminer, 1,5 år, har tre grupper utvecklat chassi, byggt kaross och inredning respektive satt ihop alla delar till ett fungerande fordon.

För VTI är samarbetet med LiU en förutsättning för att över huvud taget genomföra projektet, inte minst för att få ned kostnaderna. För universitetet är tåget ett utmärkt projektarbete för blivande civilingenjörer.

– Det är något konkret för studenterna att sätta tänderna i där de löser en massa problem under arbetets gång. Det är också ett projekt där de får se ett färdigt slutresultat, något mer än bara en ritning, säger Micael Derelöv, lektor på LiU, som var med under första provdagen i Vadstena.

– Det är jättekul att vara här och se att det verkligen fungerar. Det visar också att LiU levererar.

Utöver smalspårsföreningen och Linköpings universitet är också Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet NTNU en viktig partner i projektet. Under våren genomförde bland annat två norska studenter sitt examensarbete i Linköping då de testade bildöverföringen från tåget till en operatör i VTI:s simulatorhall i Linköping.

Future Remote Train är en del av det större EU-programmet Future där totalt 50 partner samverkar för att utveckla framtidens tåg i Europa. Järnvägen mellan Vadstena och Fågelsta är 9,6 kilometer lång och Sveriges äldsta bevarade smalspår.

Text: Mikael Sönne

Se en film som LiU gjort om testerna i Vadstena: "Ja, vad gör vi här?" Länk till annan webbplats.

Läs mer:

Länk till Future: https://projects.rail-research.europa.eu/eurail-fp6/ Länk till annan webbplats.

Länk till museiföreningen: https://wfj.se/ Länk till annan webbplats.

Nedan en film från försöken då tåget passerar en korsning med väg 209:

Du vet väl att du kan prenumerera på VTI:s nyheter?

  • Nyhetsbrev: skickas ut med e-post sex gånger per år.
  • VTI aktuellt: kundtidning som ges ut fyra gånger per år. Få den kostnadsfritt hem i brevlådan eller digitalt med e-post.
Kontrollpanelen.