Forskningsområden

Trafikverkens miljörapportering 2002

År:
2006
VTI-kod:
N57-2005

Författare: Kerstin Robertson

VTI har genom regleringsbrevet för år 2003 fått regeringens uppdrag att:
 granska och kommentera samt årligen redovisa sina slutsatser rörande trafikverkens miljörapporter och de beräkningsmodeller och underlag som använts
 för transportsektorn tillhandahålla samt årligen redovisa uppdaterade sammanställningar avseende beräkningsmodeller och underlag för beskrivning av energianvändning och avgasemissioner.
Årets rapport omfattar en granskning och analys av trafikverkens miljörapportering med utgångspunkt ifrån det transportpolitiska delmålet En god miljö samt relevanta delmål ...

Gå till VTI-publikationen
 
 

Forskningsområde

Miljö
Planerings- och beslutsprocesser

  • Publicerad: 2006-01-26
  • VTI-kod: N57-2005

Köp tryckt version
160 SEK

DÖLJ

Förstudie angående databas för EMFO

År:
2005
VTI-kod:
N44-2005

Författare: Urban Björketun

Inom EMFO, som är ett forskningsprogram inom området emissioner från vägfordon, traktorer och större arbetsmaskiner, har planer presenterats på att bygga upp en databas som blir en samlad kunskapsplattform tillgänglig via internet. I föreliggande förstudie utreds krav på och förutsättningar för databasens utformning och ett förslag till databasstruktur redovisas.

Ett minimikrav är att databasen passar för projektet ”Implementering av EU-gemensam emissionsmodell för vägtrafik som underlag för svensk emissionsstatistik och uppföljning av luftkvalitetsdirektiv” och särskilt delen ...

Gå till VTI-publikationen
 
 

Forskningsområde

Miljö

  • Publicerad: 2005-12-20
  • VTI-kod: N44-2005

Köp tryckt version
80 SEK

DÖLJ

Motorhantering under stopptid: tomgång eller avstängning. Utsläpp under krypkörning. Avgasmätningar och litteraturgenomgång

År:
2005
VTI-kod:
R519

Författare: Ulf Hammarström , Mohammad-Reza Yahya

Den här redovisade studien har utförts på uppdrag av Vägverket. Vägverkets benämning på projektet är ”Förbud mot tomgångskörning kräver beslutsunderlag”.

Genom egna mätningar och en litteraturstudie har underlag avseende motorhantering under stopptid och för utsläppens variation med hastighet vid krypkörning sammanställts. En i Sverige vanlig övre gräns för tillåten tomgångskörning är 1 minut.

Syftet med den genomförda studien har varit att kunna leverera ett förbättrat planeringsunderlag både för motorhantering under stopptid och för väg- och trafikplanering i övrigt ...

Gå till VTI-publikationen
 
 

Forskningsområde

Miljö

  • Publicerad: 2005-11-03
  • VTI-kod: R519

Köp tryckt version
250 SEK

DÖLJ

Fördröjningar och stigtider för gasmätningar med VTI:s avgasmätbil

År:
2005
VTI-kod:
N41-2005

Författare: Ylva Matstoms

VTI:s avgasmätbil kan betraktas som ett mindre rullande laboratorium som framförallt mäter ett antal motorberoende variabler under körningen. Med moderna instrument är i många fall mätningen momentan, eller tillräckligt snabb för att hanteras som momentan. Detta gäller dock inte för de instrument som registrerar halter av olika gaser i bilens avgaser. De här instrumenten transporterar dels icke försumbara gasvolymer, dels baseras mätningen på en kemisk eller fysisk process som inte är fullständigt momentan. Sammantaget medför detta tidsförskjutningar mellan provtagning och provsvar som ...

Gå till VTI-publikationen
 
 

Forskningsområde

Miljö
Fordonsteknik

  • Publicerad: 2005-11-02
  • VTI-kod: N41-2005

Köp tryckt version
100 SEK

DÖLJ

Luftföroreningarnas externa kostnader. Förslag på beräkningsmetod för trafiken utifrån granskning av ExternE-beräkningar för Stockholm och Sverige

År:
2005
VTI-kod:
R517

Författare: Bertil Forsberg , Christer Johansson , Boel Lövenheim , Lena Nerhagen

Huvudsyftet med detta projekt har varit att utifrån en granskning av kostnadsberäkningarna för Stockholm i den svenska ExternE-studien (Bickel et al., 2003) dra slutsatser och föreslå en metod som kan användas i samhällsekonomiska analyser och marginalkostnadsberäkningar för trafikens lokala påverkan. Dessutom ingick i projektet att ge en översikt över hur kostnader kan beräknas för emissioner från trafiken som har en regional spridning och som påverkar människors hälsa och naturen.

I kapitel 1 beskrivs den s.k. Impact Pathway-ansatsen (IP-ansatsen) som har utvecklats i ...

Gå till VTI-publikationen
 
 

Forskningsområde

Miljö
Transportekonomi

  • Publicerad: 2005-10-14
  • VTI-kod: R517

Köp tryckt version
160 SEK

DÖLJ

Inandningsbara partiklar från interaktion mellan däck, vägbana och friktionsmaterial. Slutrapport av WearTox-projektet

År:
2005
VTI-kod:
R520

Författare: Göran Blomqvist , Mats Gustafsson , Andreas Dahl , Anders Gudmundsson , John Lindbom , Anders Ljungman , Bertil Rudell , Erik Swietlicki

Ladda ned enskilda kapitel här:

Kapitel1-3

Kapitel 4

Kapitel4forts.

Kapitel 5

Slitagepartiklar från däck och vägbana kan vara en lika allvarlig hälsorisk som avgaspartiklar. Dubbdäck ger dessutom upphov till mer än 40 gånger så mycket partiklar ...

Gå till VTI-publikationen
 
 

Forskningsområde

Miljö

  • Publicerad: 2005-09-13
  • VTI-kod: R520

Köp tryckt version
250 SEK

DÖLJ

Inandningsbara partiklar från dubbdäcksslitage av vägbana - egenskaper och inflammatoriska effekter i mänskliga luftvägsceller" Utdrag ur WearTox-projektet (VTI rapport 520)

År:
2005
VTI-kod:
R521

Författare: Göran Blomqvist , Mats Gustafsson , Andreas Dahl , Anders Gudmundsson , John Lindbom , Anders Ljungman , Bertil Rudell , Erik Swietlicki

Köp tryckt version

Höga halter av inandningsbara partiklar (PM10) i omgivningsluften har en bevisad relation till befolkningens dödlighet och insjuknande i olika typer av luftvägssjukdomar.

Kunskapen om slitagepartiklarnas betydelse för PM10 har medfört ett ökat intresse för deras egenskaper och huruvida partiklarna är lika hälsofarliga som förbränningspartiklar. Föreliggande projekt, WearTox, är en pusselbit i denna kunskapsuppbyggnad.

Projektet byggdes under projekttiden även på med försök där odubbade vinterdäck (så kallade friktionsdäck) och två olika typer av vintersand ...

Gå till VTI-publikationen
 
 

Forskningsområde

Miljö

  • Publicerad: 2005-09-13
  • VTI-kod: R521

Köp tryckt version
160 SEK

DÖLJ

Spridning och effekter av tungmetaller från vägar och vägtrafik. Litteraturöversikt.

År:
2005
VTI-kod:
R512

Författare: Lennart Folkeson

Rapporten är en kunskapsöversikt som behandlar tungmetallerna palladium, platina, rodium, antimon, bly, kadmium, kobolt, koppar, krom och zink. Cerium, iridium, järn, kvicksilver, mangan, molybden, nickel, tallium, tenn, vanadin, vismut och volfram behandlas i mindre utsträckning.

Genom kunskapsöversikten har kunskapsbehov inom följande frågeställningar identifierats:

• Diskrepanser i emissionen av platinagruppens element mellan laboratorieförhållanden och reella körförhållanden på väg
•Emission av platina, palladium och rodium från felfungerande eller saboterade ...

Gå till VTI-publikationen
 
 

Forskningsområde

Miljö

  • Publicerad: 2005-05-31
  • VTI-kod: R512

Köp tryckt version
160 SEK

DÖLJ

Folkomröstningen om en väg i Finngösaravinen. Analys av valresultatet beträffande ett vägprojekt i Partille

År:
2005
VTI-kod:
N5-2005

Författare: Stefan Grudemo , Pernilla Ivehammar

Brattåskärrsvägen är en genomfartsled i bostadsområdet Norra Sävedalen, bestående av äldre villabebyggelse, i Partille kommun. Trots tidigare hastighets¬dämpande åtgärder på vägen anser kommunen att vägen behöver avlastas från trafik. Därför har man haft planer på att dra en ny väg i den närbelägna Finngösaravinen, ett närströvområde bevuxet med lövträd.
Politikerna har dock inte kunnat enas om denna nya väg och beslöt därför att anordna en kommunal folkomröstning om den i samband med Europa¬parlamentsvalet den 13 juni 2004. I omröstningen om vägen deltog 43,9 % av de röstberättigade och ...

Gå till VTI-publikationen
 
 

Forskningsområde

Miljö
Planerings- och beslutsprocesser

  • Publicerad: 2005-03-30
  • VTI-kod: N5-2005

Köp tryckt version
100 SEK

DÖLJ

Vägen till tystare bildäck

År:
2005
VTI-kod:
VTI särtryck

Författare: Ulf Sandberg

Denna artikel är endast tillgänglig som kostnadsfri pdf-fil på VTI:s webbplats.

Pdf-fil av artikeln "The road to quieter tires" av Ulf Sandberg. Artikeln var publicerad i tidskriften Tire Technology International '03, pp 126-133.

Gå till VTI-publikationen
 
 

Forskningsområde

Miljö
Fordonsteknik

  • Publicerad: 2005-03-09
  • VTI-kod: VTI särtryck

Köp tryckt version
0 SEK

DÖLJ