Forskningsområden

Förares tankar om framtida automatiserad bilkörning. En fokusgruppstudie

År:
2013
VTI-kod:
R788

Författare: Carina Fors , Anna Anund , Johan G Karlsson

Teknik för automatiserad körning är under stark frammarsch, men den måste anpassas till förarnas önskemål och förväntningar för att bli lyckosam. En fokusgruppsstudie gjord på VTI visar på att det finns många frågetecken hos förarna, exempelvis när det gäller säkerhet och ansvar.

Med automatiserad körning menas möjligheten att överlåta en del eller hela köruppgiften till fordonet eller att fordonet självt tar över kontrollen i en situation som föraren inte klarar av. VTI rapport 788 visar resultatet av en fokusgruppstudie om automatiserad körning.

Metoden, diskussion i ...

Gå till publikationen
 
 

Forskningsområde

Människan i transportsystemet

  • Publicerad: 2013-05-30
  • VTI-kod: R788

Köp tryckt version
150 SEK

DÖLJ

SMADIT ur den misstänkte rattfylleristens perspektiv. En intervjustudie.

År:
2013
VTI-kod:
R773

Författare: Inger Forsberg , Susanne Gustafsson , Jonna Nyberg

SMADIT, Samverkan mot alkohol och droger i trafiken, är en metod med syfte att minska antalet återfall i rattfylleribrott. I studien som redovisas i VTI rapport 773 har 14 misstänkta alkoholrattfyllerister djupintervjuats om sin uppfattning och erfarenhet av SMADIT. Sammantaget tycker informanterna att detta är en bra metod i arbetet att förhindra onykter körning.

SMADIT-metoden innebär att polisen erbjuder misstänkta rattfyllerister att så snabbt som möjligt komma i kontakt med socialtjänst och/eller beroendevård om de vill ha hjälp med att komma till rätta med sitt missbruk. En ...

Gå till publikationen
 
 

Forskningsområde

Människan i transportsystemet
Trafiksäkerhet

  • Publicerad: 2013-02-26
  • VTI-kod: R773

Köp tryckt version
160 SEK

DÖLJ

Åtgärder mot trafikfarlig användning av kommunikationsutrustning under körning

År:
2013
VTI-kod:
R770A

Författare: Carina Fors , Christopher Patten , Christer Ahlström , Katja Kircher , Magnus Hjälmdahl , Gunnar Lindberg , Lena Nilsson , Sonja Forward , Jonas Jansson , Nils Petter Gregersen

Det finns både för- och nackdelar med användandet av kommunikationsutrustning under körning. VTI rapport 770A kan ses som en verktygslåda av åtgärder med syfte att motverka de trafikfarliga aspekterna av kommunikation under körning och samtidigt bevara de positiva effekterna. En viktig del i uppdraget från Näringsdepartementet var att belysa alternativ till lagstiftning om förbud.

Åtgärdsförslagen täcker flera områden och är tänkta som alternativ till lagstiftning om förbud. Ett av dem är teknik, vilket innefattar både teknik i fordonet, teknik i kommunikationsutrustningen och en ...

Gå till publikationen
 
 

Forskningsområde

Människan i transportsystemet
Trafiksäkerhet

  • Publicerad: 2013-01-17
  • VTI-kod: R770A

Köp tryckt version
160 SEK

DÖLJ

Effekten av de nya reglerna för AM-behörighet (moped klass I): en för- och efterstudie

År:
2012
VTI-kod:
R762

Författare: Per Henriksson , Inger Forsberg , Jonna Nyberg , Sonja Forward

Den 1 oktober 2009 infördes AM-behörigheten för att få köra moped klass I (”EU-moped”). VTI har på uppdrag av Transportstyrelsen utvärderat vilken effekt AM-behörigheten haft på nyblivna mopedisters insikt om risker.

Sammanfattningsvis noterades ringa effekter av AM-utbildningen på riskbeteenden och attityder till dessa beteenden, samtidigt som utbildningen uppfattades som nyttig av många. En möjlig förklaring är att riskmedvetenhets- och självvärderingsaspekten inte fått genomslag och att fokus fortfarande är på kunskaper och regler trots den nya kursplanen.
Gå till publikationen

 
 

Forskningsområde

Människan i transportsystemet

  • Publicerad: 2012-12-05
  • VTI-kod: R762

Köp tryckt version
160 SEK

DÖLJ

Motorcyklisters hastigheter – nivåer och förändringar i samband med nya hastighetsgränser

År:
2012
VTI-kod:
R760

Författare: Mohammad-Reza Yahya , Anna Vadeby

På motorvägar med hastighetsgräns 120 km/tim och 2+1-väg med hastighetsgräns 100 km/tim har medelhastigheten för motorcyklister har ökat med drygt 3 km/tim då hastighetsgränsen har höjts med 10 km/tim. På vägar som fått sänkt hastighetsgräns från 90 till 80 km/tim har medelhastigheten för motorcyklister minskat med 2–3 km/tim. Mellan 45 och 70 procent av motorcyklisterna kör över gällande hastighetsgräns, beroende på vägtyp och hastighetsgräns. Det visar en ny VTI-studie där man studerat motorcyklisters hastigheter på olika typer av vägar som fått ny hastighetsgräns.

Genomgående ...

Gå till publikationen
 
 

Forskningsområde

Människan i transportsystemet
Trafiksäkerhet

  • Publicerad: 2012-10-07
  • VTI-kod: R760

Köp tryckt version
100 SEK

DÖLJ

Förbifart Stockholm – utvärdering av ett gestaltningsförslag för tunnel

År:
2012
VTI-kod:
R759

Författare: Selina Mårdh , Christopher Patten

Förbifart Stockholm är en ny vägförbindelse i form av en tunnel. Tunnelns inre utsmyckning kan väntas ha betydelse för bilförares trötthet, stimulans, distraktion och/eller trygghet vid körning i tunneln. Hur stora dessa effekter kan bli har studerats genom en simulatorstudie vid VTI:s simulator III i Linköping.

Studien hade 24 testförare. Tunneln som studerades var den planerade tunneln för Förbifart Stockholm som skapades virtuellt.

Resultaten som framkom när man studerade hur föraren kunde hålla sig i sitt körfält, visade att det generellt fanns stora statistiska ...

Gå till publikationen
 
 

Forskningsområde

Människan i transportsystemet

  • Publicerad: 2012-10-02
  • VTI-kod: R759

Köp tryckt version
100 SEK

DÖLJ

Processutvärdering av körkortsutbildning för EU-moped

År:
2012
VTI-kod:
R756

Författare: Christina Stave

För att minska antalet skadade i mopedolyckor infördes den 1 oktober 2009 ett nytt körkort, AM, för EU-moped. En obligatorisk utbildning på 12 timmar varav minst fyra timmar praktiska moment infördes. Syftet med den kvalitativa studie som redovisas i VTI rapport 756, var att utvärdera utbildningsprocessen och vilken effekt den kan tänkas ge på elevernas beteende i trafiken. En samstämmighetsbedömning utfördes även avseende hur kursplanens mål realiserades i undervisningen. Fem olika typer av utbildningar i Göteborgsregionen studerades där totalt 36 elever deltog varav 30 pojkar.
Gå till publikationen

 
 

Forskningsområde

Människan i transportsystemet
Trafiksäkerhet

  • Publicerad: 2012-09-18
  • VTI-kod: R756

Köp tryckt version
250 SEK

DÖLJ

Varför fortsätter en sömnig förare att köra?

År:
2012
VTI-kod:
N32A-2012

Författare: Joel Johansson

I VTI notat 32A-2012 undersöks hur lastbilsförare upplever, motarbetar och motverkar sömnighet i sin dagliga arbetssituation.

Sömnighet är en starkt bidragande faktor vid trafikolyckor. Tidigare forskning har visat att sömnighet hos förare är närvarande i 16–23 procent av alla bilolyckor. Inom flyg- och järnvägsdomänen har en metod, med en stark influens från human factors-området, kallad Fatigue risk management (FRM) använts för att undersöka hur sociala och organisatoriska faktorer påverkar personalens sömnighetsnivå. Dock har denna metod inte använts för att undersöka ...

Gå till publikationen
 
 

Forskningsområde

Människan i transportsystemet
Trafiksäkerhet

  • Publicerad: 2012-09-04
  • VTI-kod: N32A-2012

Köp tryckt version
160 SEK

DÖLJ

Åtgärder för att förbättra mobiliteten bland äldre personer i Skandinavien

År:
2012
VTI-kod:
R749A

Författare: Lena Levin , Anu Sirén , Randi Hjorthol , Pål Ulleberg

Mobiliteten eller rörligheten för äldre människor är fortfarande ett område under utveckling. Det visar en VTI-studie gällande Norge, Danmark och Sverige där man har studerat äldre personers resande med personbil, kollektivtrafik, cykel, gång och i viss mån även övriga transportmedel som definieras av motoriserade rullstolar, skotrar, mopedbilar, etc.

Åtgärder för att öka resandet med kollektivtrafik är på dagordningen i alla tre länderna. Det återstår dock mycket som kan förbättras enligt de forskningsrapporter och utvärderingar som ingått i studien. Exempelvis är mer än 200–300 ...

Gå till publikationen
 
 

Forskningsområde

Människan i transportsystemet

  • Publicerad: 2012-05-30
  • VTI-kod: R749A

Köp tryckt version
100 SEK

DÖLJ

Boende, pendlare och lastbilsförare tycker till om riksväg 23 och riksväg 40

År:
2012
VTI-kod:
N18-2012

Författare: Anna Anund , Inger Forsberg

Det är tydligt att de boende vid en väg vill vara delaktiga när en ombyggnation genomförs i deras närområde. Enligt en studie som VTI har gjort skulle Trafikverket med stor sannolikhet tjäna på att göra de boende mer delaktiga under processen och att tydligt informera om trafiksäkerhetspotentialen i de åtgärder som genomförs. En ökad kunskap om åtgärdernas potentiella bidrag till säkerheten kan förväntas ge en ökad acceptans.

Syftet med VTI-studien angående riksvägarna 23 och 40 var att få en bild av hur ombyggnation uppfattas av boende och resande samt av lastbilsförare.
Gå till publikationen

 
 

Forskningsområde

Människan i transportsystemet

  • Publicerad: 2012-04-27
  • VTI-kod: N18-2012

Köp tryckt version
100 SEK

DÖLJ