Forskningsområden

Åtgärder för att minska hastighet förbi vägarbetsplatser

År:
2011
VTI-kod:
R698

Författare: Mats Wiklund , Gunilla Sörensen

En kunskapssammanställning avseende nyare metoder för att öka säkerheten vid vägarbetsplatser har tidigare genomförts. Den resulterade i en lista med åtgärdsförslag. Vägverket har prioriterat utvärdering av flera av de föreslagna åtgärderna. Utvärderingar avseende tre av dessa åtgärder redovisas i denna rapport:
• Intelligent kövarningssystem
• Variabla meddelandeskyltar (VMS) vid intermittent vägarbete
• Optiska hastighetslinjer.

Systemet för intelligent kövarning utgjordes av två variabla meddelandeskyltar kopplade till en utrustning som aktiverade skyltarna när ...

Gå till VTI-publikationen
 
 

Forskningsområde

Trafiksäkerhet
Drift och underhåll

  • Publicerad: 2011-01-24
  • VTI-kod: R698

Köp tryckt version
160 SEK

DÖLJ

Trafikanternas krav på vägars tillstånd – sammanfattande slutrapport

År:
2011
VTI-kod:
R702

Författare: Anita Ihs

De statliga vägarnas tillstånd följs regelmässigt upp med hjälp av vägytemätningar. Dessutom genomförs enkäter bland privatbilister och yrkesförare för att ta reda på hur nöjda eller missnöjda de är med under-hållet av de statliga vägarna. I korthet kan sägas att överensstämmelsen mellan de objektiva mätningar som görs av vägarnas tillstånd (eller snarare de tillståndsmått man använder) och trafikanternas betyg enligt enkäterna inte är särskilt god. Flera delstudier har därför genomförts inom detta projekt för att dels att ge uppslag till hur man bör ställa frågor om vägars tillstånd för att ...

Gå till VTI-publikationen
 
 

Forskningsområde

Trafiksäkerhet
Drift och underhåll

  • Publicerad: 2011-01-24
  • VTI-kod: R702

Köp tryckt version
160 SEK

DÖLJ

Metodbeskrivning för plogtester

År:
2010
VTI-kod:
R685

Författare: Göran Gabrielsson , Staffan Möller

I metodbeskrivningen anges hur mätning av följande egenskaper hos den testade plogen och en konventionell referensplog bör genomföras:
• Renplogningsförmåga i olika hastigheter på testbana
• Renplogningsförmåga på allmän väg
• Skärförmåga på testbana med hårt packad snö
• Kasthöjd och kastlängd på bortplogad snö i olika hastigheter på testbana
• Bullernivå utanför plogbilen i olika hastigheter på testbana och på allmän väg
• Bullernivå inne i lastbilshytten i olika hastigheter på allmän väg
• Bränsleförbrukning i olika hastigheter på allmän väg
• ...

Gå till VTI-publikationen
 
 

Forskningsområde

Drift och underhåll

  • Publicerad: 2010-11-02
  • VTI-kod: R685

Köp tryckt version
100 SEK

DÖLJ

Beurteilung des LTL-M – Mobile Messung von Strassenmarkierungen

År:
2010
VTI-kod:
R675B

Författare: Sven-Olof Lundkvist

Mit steigendem Verkehrsaufkommen nimmt auch die Nachfrage nach mobilen Messverfahren zu. Auf stark befahrenen Straßen sind Handmessgeräte nicht sicher, weil das Messpersonal auf der Straße arbeiten muss. Stattdessen werden zur Sicherheit des Personals und der Verkehrsteilnehmer mobile Messungen mit normaler Fahrgeschwindigkeit vorgezogen. Diese Studie enthält eine Beurteilung des mobilen Reflektometers LTL-M, das von DELTA Light & Optics in Dänemark entwickelt wurde.

In der Praxis weist ein fahrzeugbasiertes Retroreflektometer durch die Fahrzeugbewegungen und die Straßenwölbung ...

Gå till VTI-publikationen
 
 

Forskningsområde

Drift och underhåll

  • Publicerad: 2010-08-24
  • VTI-kod: R675B

Köp tryckt version
100 SEK

DÖLJ

Miljöplogen, Meirenplogen och Mähler sidoplog S 45 – test av egenskaper hos tre nya plogtyper

År:
2010
VTI-kod:
R661

Författare: Göran Gabrielsson , Staffan Möller

Syftet med projektet var att genomföra tester av renplogningsförmåga, skärförmåga (endast Meirenplogen), kasthöjd och kastlängd på bortplogad snö, bullernivå utanför plogbilen och inne i lastbilshytten, bränsleförbrukning och slitage på stålskär samt att analysera och dokumentera testresultaten. Även förarnas synpunkter på användning av plogarna skulle kartläggas och redovisas.

På testbanan, som vanligen hade 5–15 cm lös snö ovanpå tjock is, var snödjupen efter passage av Miljöplogen ofta små, kring 0,5 cm i medeltal för de olika delarna av körfältet. Det var praktiskt taget ...

Gå till VTI-publikationen
 
 

Forskningsområde

Drift och underhåll

  • Publicerad: 2010-04-27
  • VTI-kod: R661

Köp tryckt version
160 SEK

DÖLJ

Trafikanternas krav på vägars tillstånd – en enkätstudie av förares uppfattning om belagda vägar

År:
2010
VTI-kod:
R668

Författare: Anita Ihs , Louise Eriksson

Syftet med denna enkätstudie var att undersöka hur förare, uppdelat på privatbilister och yrkesförare, uppfattar belagda vägytor samt vilka krav de har på dessa. Mer specifikt fick förarna bedöma sju olika vägyteskador: spårbildning, lappningar och lagningar, sprickor och krackeleringar, ojämna/svaga vägkanter, potthål, övriga enstaka ojämnheter, utbredda ojämnheter. De fick också bedöma två olika typer av textur/struktur på beläggningen: grov och slät textur. Bedömningarna gjordes för tre olika vägkategorier (nationella vägar, övriga statliga vägar samt kommunala vägar) och i tre av ...

Gå till VTI-publikationen
 
 

Forskningsområde

Drift och underhåll

  • Publicerad: 2010-04-15
  • VTI-kod: R668

Köp tryckt version
250 SEK

DÖLJ

Trafikanternas krav på vägars tillstånd – en körsimulatorstudie

År:
2010
VTI-kod:
R669

Författare: Anita Ihs , Anne Bolling , Katja Kircher , Jan Andersson

Vägverket följer idag regelmässigt upp de statliga vägarnas tillstånd med hjälp av vägytemätningar. Man genomför också årligen enkäter bland privatbilister och yrkesförare för att ta reda på hur nöjda eller missnöjda trafikanterna är med drift och underhåll av de statliga vägarna. I korthet kan sägas att överensstämmelsen mellan de objektiva mätningar som görs av vägarnas tillstånd (eller snarare de tillståndsmått man använder) och trafikanternas betyg enligt enkäterna inte är särskilt god.

Flera delstudier har genomförts för att dels att ge uppslag till hur man bör ställa frågor ...

Gå till VTI-publikationen
 
 

Forskningsområde

Drift och underhåll

  • Publicerad: 2010-04-15
  • VTI-kod: R669

Köp tryckt version
250 SEK

DÖLJ

Effekter av dammbindning av belagda vägar

År:
2010
VTI-kod:
R666

Författare: Göran Blomqvist , Mats Gustafsson , Per Jonsson , Martin Ferm

Inandningsbara partiklar från vägdamm är ett hälsoproblem och en viktig orsak till att miljökvalitetsnormen för partiklar i utomhusluft inte nås i Sverige. Bildningen av vägdamm längs belagda vägar i de nordiska länderna är i stor utsträckning kopplad till dubbdäcksanvändning och vinterdrift av vägar, som till exempel sandning och saltning. Vägdamm på vägytan virvlas upp av trafiken. För att minska uppvirvlingen används bland annat kemisk dammbindning, som innebär att en lösning sprayas på vägbanan som därigenom hålls fuktig och dammet förhindras att virvla upp. Främst används kloridsalter ...

Gå till VTI-publikationen
 
 

Forskningsområde

Miljö
Drift och underhåll

  • Publicerad: 2010-03-22
  • VTI-kod: R666

Köp tryckt version
250 SEK

DÖLJ

Tillståndsuppföljning av observationssträckor – Datainsamling, lägesrapport 2009-12

År:
2010
VTI-kod:
N1-2010

Författare: Nils-Gunnar Göransson

Målsättningen med projektet är att samla in, bearbeta och leverera högkvalitativa data, primärt till utveckling av tillståndsförändringsmodeller. Uppföljningen av observationssträckor (100 meter långa) har, på uppdrag av Vägverket, pågått sedan 1984. Inriktningen är i första hand fokuserad på nedbrytningen som orsakas av tung trafik. De första åren utfördes mätningar på ett begränsat antal sträckor. Antalet har sedan, efterhand som projektet fortskridit, utökats och uppgick vid utgången av år 2009 till 665 stycken fördelade över 67 olika objekt, ingående i det statliga belagda vägnätet. Under ...

Gå till VTI-publikationen
 
 

Forskningsområde

Drift och underhåll

  • Publicerad: 2010-02-15
  • VTI-kod: N1-2010

Köp tryckt version
100 SEK

DÖLJ

Utvärdering av LTL-M – mobil mätning av vägmarkeringar

År:
2010
VTI-kod:
R675A

Författare: Sven-Olof Lundkvist

På högtrafikerade vägar är det inte lämpligt att göra mätningar med handhållna instrument eftersom detta innebär risker både för mätpersonal, som måste befinna sig på vägen, och för trafikanter. Istället är det önskvärt att i största möjliga utsträckning utföra funktionsmätningar med mobila mätmetoder i en hastighet som inte avviker mycket från övrig trafik. Föreliggande rapport dokumenterar en utvärdering av ett nyligen utvecklat mobilt instrument för mätning av vägmarkeringars retroreflexion. Instrumentet, som benämns LTL-M, är utvecklat av DELTA Lys & Optik i Danmark.

Att en ...

Gå till VTI-publikationen
 
 

Forskningsområde

Drift och underhåll

  • Publicerad: 2010-02-11
  • VTI-kod: R675A

Köp tryckt version
100 SEK

DÖLJ